Up-and-comer: Samarbejde mellem 2 virksomheder giver pote.


Up-and-comer er vores projekt, hvor vi sætter fokus på iværksættere og hvad de har opnået. Up-and-comer iværksættere får lov til at dele deres historie, successer og fiaskoer, for at hjælpe andre ikke begå samme fejl, men også hjælpe andre videre igennem deres erfaringer. Er du interesseret I at dele din historie? Skriv til os på jonathan@jaalumni.dk


Christian Sodemann og Tobias Ehlig fortæller:

At være iværksætter er bestemt ikke nemt. Det byder på massevis af udfordringer, og man skal være klar til at tage imod nogle nederlag, for de vil helt sikkert komme, uanset hvor dygtig en iværksætter du er.

Vi, Christian og Tobias, arbejder begge med e-handel i hver vores virksomhed, og vi har lavet et setup hvor vi hjælper hinanden med nogle af de sværeste ting ved at drive en webshop.

Christian havde tidligt i processen rykket sine elektronik-varer med evermart.dk fra lejligheden på 4. sal til et ganske almindeligt lager i et industrikvarter i Risskov uden for Aarhus. Her brugte han til at starte med blot en brøkdel af den lagerplads han betalte for, imens resten af kvadratmeterne stod tomme.

Tobias havde på samme tid netop startet sin webshop eCykelhjelm.dk, og han havde derfor ikke mere end et par salg om dagen. Med varerne i lejligheden var det noget bøvl at cykle på posthuset med to cykelhjelme hver eftermiddag. Fra sin lejlighed havde Tobias noget nemmere ved at sidde og lave online markedsføring, end at flytte varerne rent fysisk.

Disse to udgangspunkter gjorde at vi satte os sammen og talte om mulighederne for et samarbejde. Christian havde lagerplads i overskud, og Tobias var god til online markedsføring.

Lagerplads i bytte for markedsføring

Efter at have talt frem og tilbage om vilkårene for et samarbejde i en times tid blev vi enige om hvordan det skulle foregå. Christian skulle opbevare og afsende Tobias’ cykelhjelme fra sit lager i Risskov, hvorimod Tobias skulle arbejde med at optimere Christians webshops synlighed i søgemaskinerne.

Et noget atypisk samarbejde var nu en realitet.

Vi kender mange unge iværksættere som løbende taler sammen og sparer omkring løst og fast vedr. hinandens forretninger, men et samarbejde som dette hvor man helt konkret bytter services er ikke noget vi er stødt på før.

Vi havde set at Metroexpress var glade for at skrive om unge iværksættere, og vi tænkte at de derfor måtte være meget åbne over for at skrive om vores samarbejde – og det var de også. De bragte en fin artikel både i den fysiske avis og på deres hjemmeside.

Efter at have fået denne medieomtale i en af Danmarks største aviser kunne vi konkludere, at medieomtale ikke gav direkte afkast i form af salg i vores webshops, men vi håber at nogle af dem der har læst artiklen vil have vores butikker i baghovedet næste gang de skal købe nogle af de produkter vi tilbyder.

Samarbejdet har vækstet vores forretninger

Vores samarbejde har givet mulighed for at vi begge har kunne vækste vores forretninger betydeligt.

For Christian har det betydet at han blot har skulle sende nogle få pakker hver aften, og til gengæld har han så fået markant mere synlighed i søgemaskinerne, hvilket han har hentet mange nye kunder på.

For Tobias har det betydet at han har skulle bruge sine marketing-evner relativt få timer om ugen, og til gengæld er han så sluppet for den fysiske håndtering af varerne.

Alt i alt er det altså et samarbejde der giver stor værdi for begge parter, og vi vil helt klart anbefale andre unge iværksættere (og sådan set også gamle iværksættere) at prøve at få stablet et lignende samarbejde på benene.

Det er naturligvis ikke kun lagerplads og markedsføring man kan bytte med. Det kan være at du er god til at skrive tekster, til at optimere en webshop, til at optimere AdWords-kampagner eller noget helt fjerde. Og så kan du jo bytte disse services for noget andet som du ikke er skarp til.

Alternativ til bytte-bytte-købmand
Hvis det umiddelbart kun er den ene af partnerne som har noget værdi at komme med til den anden, så kan man naturligvis også ”bytte” sin arbejdskraft for kolde kontanter i stedet for.

I dette tilfælde vil det dog nærmere være den ene part der arbejder som konsulent for den anden, og det er der jo ikke så meget nyt i. Men det kan alligevel være meget værdifuldt at hente andre unge iværksættere ind som freelancere til at hjælpe dig med din egen forretning.

Vi bruger begge to freelancere til at skrive tekster til vores webshops, idet denne opgave er relativt nem at outsource. Tekstforfatning er typisk også ret billigt, idet der er et stort udbud af folk med skriveevnerne i orden.

En andet stykke arbejde du kan hente hjælp til er link building. Det er et område som ret få mennesker i Danmark er gode til. Vores fælles bekendte Søren er eksempelvis rigtig skarp på netop dette område, og han hjælper flere unge iværksættere med links i bytte for kolde kontanter, ved siden af at han driver sin egen webshop.

Nu er det din tur

Og nu skal du til at tage action. Har du allerede kontakt til andre unge iværksættere? Så tænk over hvad du er god til, og dermed hvilken hjælp du kan tilbyde dem. Og har du ikke kontakt til andre? Så skriv til nogle du finder interessante, og spørg ind til hvad de går og laver.

Du skal ud af busken – det er bare om at komme i gang.

God fornøjelse med det!

Kommentarer

Kommentarer