
Kundeservice er ikke bare kundeservice – det er alt!
”Hold nu op, hvor kunne hende kassemedarbejderen godt tage og smile lidt mere”
Vi kender det alle, og vi bliver alle irriteret over det – gang på gang. Hvorfor er det hun ikke bare gider, at smile bare lidt mere? Hvorfor er det hun ser så demotiveret ud? Hvorfor fik jeg ikke engang et ”goddag”?
Der findes utallige svar på det, og der er ingen der principielt der kan svarer på det, udover hende selv. Det kan selvfølgelig have været en træls dag, men selvom det er en træls dag, er det så med en tvær kassemedarbejder, at man vil repræsentere sin virksomhed overfor sine kunder?
Dette er blot bare et eksempel ud af mange. Det sker dagligt, at kundeservicen og kundeplejen i Danmark er faldende og på ingen måde tilfredsstillende. Er det virkelig kun mig der føler sådan? Både indenfor detailbranchen til såvel ved online handel.
Jeg tror næppe, at det kun er mig, der føler på den måde – desværre…
Det er noget vi skal have lavet om på – og den eneste måde, at ændre det på, er at ændre det.
KISS konceptet – Keep It Simple Stupid.
I dagens Danmark tror man, at alt skal være så kompliceret, mens det i realiteten er noget af det nemmeste. At yde god kundeservice gælder både for dig, som er webshop ejer – til dig der har sin egen isbod. Det er alfa omega for en sund virksomhed. Det er helt afgørende for dig som virksomhedsejer.
Der skal ikke mange halvhjerner til, at regne ud, at når man yder en god kundeservice til en kunde, vil kunden huske dig, og eventuelt anbefale dig til andre. Når kunden får en god kundeservice og føler sig godt tilpas, er det en stensikker tilbagevendende kunde. Tilbagevendende kunder er 10 gange bedre end kunder, som bruger dig som et one-night stand.
Føler du at kunderne svæver væk fra dig? Føler du at du ikke gør nok for kundeservicen? Føler du at du ikke står med en god følelse efter en endt kundesamtale?
Hvis du gør det – så er det på tide, at du gør noget for din kundeservice. Der er ikke noget fancy bag ordet kundeservice – det er noget af det simpleste der findes. Det er ren logik:
Giver du kunden en god oplevelse – giver kunden dig (måske) flere/større ordre.
Det hele handler om, at gøre det ekstra for kunden! Der er ingen hokus pokus i kundeservice, det handler blot om at gøre en forskel for kunden. Tag den tid det tager, at vejlede en kunde korrekt. Vær altid venlig og høflig. Vær opsøgende, hvis kunden ser søgende ud. Ha’ en chatfunktion på dit website. Giv kunden det ekstra for, at det netop er DIG kunden vælger i stedet for konkurrenten.
En klog mand sagde til mig:
”Stil op for dine kunder, stik kunden langt over hvad kunden end måtte have forventet og du opnår massive fordele i forhold til dine konkurrenter”.
Det er hammer vigtigt – og det er lige til at forstå!
Der findes utallige andre måder, at ændre ens kundeservice på – det hele handler om bare, at gøre det samt, at gøre det simpelt!
KISS – Keep it simple stupid.