
Hej med dig! Mit navn er Kristian Larsen, og jeg er en ung iværksætter på 22 år, som driver mit eget Facebook Marketing Bureau pl-partners.dk, hvor vi hjælper virksomheder med at komme godt i gang på Facebook og få mere ud af deres annoncering på Facebook.
Facebook er i dag en meget spændende platform, som flere og flere virksomheder vælger at begynde at annoncere på. Der er flere grunde til dette, og i dag vil jeg gerne give dig 3 gode grunde til at du bør overveje om Facebook er et medie, som er interessant for din virksomhed at bevæge sig ind på.
Facebook er meget målbart, så du kan se om du spilder penge
Det som flere virksomheder som normalt annoncere i traditionelle medier savner, er især målbarheden af deres annoncering. Giver det rent faktisk mening for os at annoncere i det givne mening, skaber det meromsætning?
Dette problem har Facebook vurderet og taget højde for, da de har videreudviklet på deres annonceringsplatform. Det er nemlig muligt at se den givne værdi som skabes fra Facebook. Dette kan du nemlig gøre ved hjælp af Facebook’s egen pixel, som kan bruges til at spore konverteringer. Hvis du ikke opererer online, men alligevel ønsker at se hvor stor en effekt Facebook har på din lokale virksomhed, så kan du også spore hvor mange som kommer ned i din butik vha. ”Lokal”-featuren som ligger på din Facebook-side under ”Indsigt”.
Der er massere af muligheder for segmentering på Facebook
Det er meget vigtigt, at du altid har relevansen af din markedsføring i tankerne – rammer jeg nu de rigtige personer? Dette er især noget, som Facebook kan være behjælpelige med. Det er nemlig muligt at segmentere på mange forskellige ting.
For at komme ind på et par stykker, så kan du segmentere mod:
Køn, alder, interesser, demografiske og geografiske forhold og endda adfærdsmæssige træk som du har på Facebook.
Du kan bruge dette i kombinationer, så vi kan gå helt ned og finde segmenter, som eksempelvis:
35 – 45 årige mænd, som bor i Roskilde eller i en radius af 20 km, som har interesse for Golf, og som bruger sin iPhone til at gå på Facebook.
Hvordan du vælger at strikke dine segmenter sammen er helt op til dig, og derved kan du finde nogle sjove kombinationer, som kunne have interesse for din virksomhed.
Der er også andre smarte features som remarketing, som kan vise dine annoncer til personer som enten har besøgt din hjemmeside førhen, eller som evt. følger dit nyhedsbrev. Dette er især meget populært hos online virksomheder.
Det er let at komme i gang og Facebook vil gerne lære dig det
Facebook ønsker at gøre det nemt for dig, at komme godt i gang med Facebook annoncering. Selve brugerfladen er utrolig nem at bruge, men Facebook har endda udviklet deres egen e-learning platform som skal gøre flere personer bedre til at få mere ud af deres annoncer på Facebook.
Hvis du ønsker at lære mere om Facebook annoncering kan du nemlig gå ind på Blueprint, hvor der er mere end 50 moduler, som du kan gå igennem for at lære mere om hvordan du får din virksomhed til at være mere synlig på Facebook.
Du finder Facebook Blueprint her: https://www.facebook.com/blueprint